2011. április 29., péntek

Horgolás

Amint már látható volt eddig is, szeretek horgolni. Gyermekkoromban tanultam meg, nem tudom, hogyan, és milyen könnyen vagy nehezen. Nekem úgy tűnik, mindig tudtam horgolni.

Szívesen nézegetem a horgolásról szóló oldalakat. Mint már annyiszor, a horgolás esetében is feltűnt, hogy pl. Amerikában nem úgy horgolnak, mint nálunk. Azt vettem észre, a legtöbb dolgot egészen másképp csinálják. Az, hogy a horgolótűk számozása számunkra érthetetlen, csak egy dolog, mert átváltó táblázattal sikerül kitalálni, milyen méretű tűre van szükségünk.
Egyszer írtam egy bejegyzést a tűk számozásáról. Az alábbi linken meg lehet találni.
Horgolótű méretek

Tehát ha már azt sikerül kibogarászni, vajon milyen és mekkora horgolótűt kell előszedni, akkor jók vagyunk.

A horgolótűt sosem fogtam másként, mint ahogy. Szóval úgy, mint ahogy a kést fogjuk. Magyar szokások szerint, tehát kéz felül, markunkban a kés, mutatóujj a késen.
A horgolótűt is így fogom, és jelzem a táblakrétát is.
Szerintem ez a fogás a kényelmesebb. Nem csak szerintem, mert nem egy helyen olvastam, hogy alternatív fogásként ezt ajánlják, ha a másik túl fárasztó  lenne, illetve, ha nagyobb erőt kell kifejteni.

A másik fogás az, amikor úgy vesszük kézbe a horgolótűt, mintha toll vagy ceruza lenne. Tehát az ujjaink vannak alul, fent meg a horgolótű. Szerintem ez a fogás sokkal fárasztóbb, de biztos szokás kérdése.

Ettől kezdve az is érthető, hogy a mozdulatok is mások.
Írtam már arról a különbségről is, hogy a horgolás menetének leírása milyen lehet. Számomra a rajzok követése egyszerűbb, ekkor csak a jelmagyarázatnak kell jól láthatónak, és jól érthetőnek lennie. A rajzos leírást legtöbbször azért kiegészíti a szöveges leírás is. A kettő együtt már biztosan értelmezhető.

A csak szöveges leíráshoz el kell tudni képzelni, amit olvasunk. Ha ráadásul nem magyarul olvasom, akkor még meg is kell értenem.
És itt egy újabb probléma. A megnevezések sem azonosak. Jó, persze, hogy nem tükörfordítás, nem is erről van szó.

Mi az egyráhajtásos pálca? Az, amikor a pálca horgolását úgy kezdjük, hogy 1, azaz egy ráhajtást teszünk a tűre. Ezt a pálcát viszont nem mindenütt így értelmezik. Európában igen, Amerikában nem. Ott ez már a dupla szóval van elnevezve. El sem tudtam képzelni, milyen az, amikor csupa 3 ráhajtásos pálcát csinálnak, aztán kibogarásztam a képekből, hogy az bizony egy kétráhajtásos pálca.
Ezért is jó a rajz, meg a leírás együtt. A végén csak rájövünk, mi hogyan készül.

Eme nagyon hosszú bevezető után rá is térek a lényegre.
A horgolással fogok kicsit bővebben foglalkozni, remélem segítve azokat, akik szeretnének megtanulni horgolni. Idén divat a horgolás!
Várom az érdeklődőket!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése