2012. február 14., kedd

Fotózás - képek

A jó fénykép nagyon fontos - tudjuk, de nem mindig sikerül jó képet készíteni.

A profi fotó fehér háttérrel készül. 3 lámpával van megvilágítva, körben elhelyezve, hogy ne legyenek árnyékok.
Vakut használni oly módon tilos, hogy rávakuzunk a fotózandó tárgyra.
Derítésként lehet vakut használni, ezt azok tudják megoldani, akiknek nem csak a fényképezőgépbe beépített vakujuk van. (El kell forgatni a vakut.)

Amit mindenki megtehet, - ha normális fotókat amúgy képes készíteni a gépe, telefonja - az az, hogy igyekszik éles képet készíteni.
Az élességhez több dolognak kell egyszerre teljesülnie.
  • Megfelelő távolság tartása a fotó tárgyától. Vannak gépek, amik túl közelről nem is engednek exponálni.
  • Ha van autofókusz, akkor hagyni kell időt arra, hogy fókuszáljon. Ha közben elugráltunk a helyünkről, ide-oda mozgatjuk a kamerát, nincs idő az új fókuszra, a már beállított értékekkel készíti a képet, ami nem biztos, hogy jó lesz.
  • Amikor megnyomjuk a gombot (exponálunk), akkor igyekezzünk a gépet megtartani. Vagyis, nem szabad a gomb lenyomásakor a gépet is lejjebb engedni. Nem a gépet kell lenyomni, csak az exponálógombot! Állványról történő fotózással ezt elég jól ki lehet küszöbölni.

Kollázs a képeimből
A jó fotóhoz megfelelő fényviszonyok is kellenek.
A megfelelő fényviszonyokat nagyban befolyásolhatjuk azzal, hogy a szobában este nem fekete vagy sötét háttérre tesszük a tárgyat. A világos háttér sokat segít azon, hogy rövidebb expozíciós időnk lehessen.
Világos háttér, profiknál fehér, de a fehér háttér otthoni körülmények között szürke lesz, mert nincs elég fény, vagy ha süt a nap, akkor meg szinte világít.

A háttérnek használt bármi textúrája sokkal fontosabb, mint hinnénk.
A szövetek mintája hatalmas lesz, ha pici tárgyat fotózunk, főleg makrózva. Jobb, ha sima, sűrű szövésű textilt használunk a laza, karakteres szövet helyett.
 A damaszt mintája is sokszor elnyomja az aprócska gyöngyös valamit.

A papírokkal meg azért kell vigyázni, mert a szép, fényes papír becsillog, ami szintén nem tesz jót a fotónak.

Ki kell kísérletezni, melyik szövetünk, bársonyunk, vagy papírunk lesz a legjobb.

A képeket utólag is manipuláljuk. Kell, mert a fél szobának nem kell benne lennie a képben.
Ha jó nagy fotókat készítünk, akkor képszerkesztő programokkal ki tudunk vágni a képből részeket.

Vagyis azt a tárgyat, amit lefényképeztünk, középre helyezhetjük, a levágás következtében azonnal nagyobb lesz a tárgy.

A profinak szánt képeket nézegettem a Meskán, és azt látom, agyon fehérítették őket. Úgy értem, adtak rá plusz fényt, jó sokat, annyit, hogy a háttér fehér legyen. Ennek sokszor az a következménye, hogy a műalkotás szélei is szinte eltűnnek, a színeiről ne is beszéljünk, mennyire megváltoznak.
Ezt a készítő is észleli, és aranyosan odaírja, azért van ez, mert digitális fotóapparátot használt.
Hát nem amiatt lesznek a képei olyanok, mint amit kiszívott a nap, eltüntetve az összes árnyalatot, ez azért van, mert túlzásba vitte a "profi képet fogok készíteni" elhatározást.

Profi képhez profi kell! Bocsánat mindenkitől. Én se tudok profi képet készíteni, de nagyon igyekszem:-) Persze nem sikerül. Az olvasottakat igyekszem megfogadni, és alkalmazni. Régóta tervben van, hogy elkészül a kis doboz, amiben jól lehet fotózni.

Ez egy fehér doboz, amit kívülről világítunk meg 3 lámpával, beletesszük a kis izét, amit fotózunk, és kívülről a dobozban levő tárgyat lefényképezzük. Persze állványról. (A leírás elnagyolt!)

Ha lehetőség van a fényképezőgépen bármit is állítani, akkor ne legyünk restek megnézni a leírást, a lehetőségeket. Blende nagyság, zársebesség, távolság a tárgytól, fényérzékenység. Ilyen kulcsszavakat keressünk, és nézzük meg, tehetünk-e valamit a jobb képekért.
Ha elkerülhető, igyekezzünk elkerülni a tárgyra történő rávakuzást.

Ha az ember igyekszik megfogadni a tanácsokat, és alklalmazni is igyekszik, akkor a képei szebbek lesznek. Nekem a tárgy alát tett fehér papír sokat javított a képeimen, mert a pici fülbevaló mögött a textil úgy nézett mi, mintha valami zsákvászon lenne...

Persze többször előfordul, hogy az ember tudja, nem így kéne, de profi kép ide vagy oda, mégis jobban néz ki a kép akkor, ha színes textilen fekszik a fényképezendő alkotás.

Ami viszont nem kerül pénzbe, tanulni se kell hozzá, de javasolt dolog: tessék többet is kattintani arról a valamiről! Innen is, onnan is, kicsit így, kicsit úgy, de soha nem a fény elé állva. A több képből kiválaszthatjuk a legjobban sikerültet, máris úgy néz ki, tanultunk  valamit!
Share/Bookmark

3 megjegyzés:

  1. ez nagyon igaz! én se tudok normális képet csinálni. Néha egy-egy kép egész jó lesz, de tudom, hogy egy profinak nem lenne jó, az ami nekem elfogadható....

    VálaszTörlés
  2. Ezért írtam ezt a bejegyzést. Amit felszerelés nélkül is meg lehet tenni, azt ki kell próbálni, be kell gyakorolni, és máris szebbek lesznek a képek. A többi meg pénzkérdés. A dobozt még meg lehet csinálni egyszerű módszerekkel, de akkor is kell 3 lámpa és egy állvány.

    VálaszTörlés
  3. Én a természetes kinti fényre és a kinti fényképezésre esküszök, ha már lámpa kell nekem sosem sikerült normális fotót készíteni. (sárga lesz, sötét lesz, életlen és zizis lesz) Viszont a PhotoShopot előszeretettel használom az utólagos munkákra, egy kis világosításra és élénkítésre. Minden képet feldobnak. Persze azért nem kell túlzásokba esni sem. =)

    VálaszTörlés