2012. január 29., vasárnap

Hímzések - Második rész

Mekkora öröm volt, amikor modern mintás előnyomott kézimunkát sikerült vennem. Ez sárga napszöveten van, egyszerű pettyek és kacskaringók, kékkel varrva. Később láttam meg ugyanezt a mintát a Burdában:-) Fiatalabbak kevéért, a Burda 1989 előtt olyan volt, mintha a Wikipédia lett volna a legújabb divattal, szabásmintákkal, leírásokkal, ötletekkel. A Burda fogalom volt, ma csak egy újság. Amikor beszerző útra indultam az antikváriumokba, és vadásztam egy-egy példányra. Persze évekkel azelőtti példányok voltak, de az maga a boldogság volt. Van egy Burdám, mondta az ember átszellemülten, és biztos lehetett abban, hogy irigyelt személy lett. Sokan tanultunk meg varrni belőle. És nem magyarul volt, hanem németül. Varrni tudok németül, horgolni is.

Nos, ennyi nosztalgiázás után a hímzésről ismét. A nyolcvanas évekkel valahogy a lelkes kézimunkázás is véget ért. Azóta is hímzek időnként, sőt, egy nagy tettet is végrehajtottam. Befejeztem, cirka 25 év után egy hatalmas asztalterítőt, amit persze tilos használni. Meg is őrülnék, ha kávéfolt, vagy bármi más folt kerülne rá. Több száz órányi munka van benne. Így néha kibontom, kinyitom, és elégedetten konstatálom, ezt én hímeztem. Igazából csak az tudja értékelni az ilyen kézimunkát, aki maga is hímez. Hány megsebzett ujj, vagy csak apró tűszúrásokkal ellátott ujjbegy. Még szerencse, hogy akkoriban nem is tudtunk arról, hogy másféle tűszúrások is vannak, mint amit a varrótű okoz.

Kisterítő részlete
Manapság hímzésen sokszor csak a leszámolható keresztszemes hímzést értik, ami már egészen más, mint régen. Nekem nem tetszik ez a milliméternyi öltésekkel, 2 szálas osztott hímzővel készülő hímzés. Csodálom azokat, akik kitartóan csinálják, és készítik a szebbnél szebb bármiket. Igaz, mire ez a hímzés elterjedt, addigra nekem már szemüveg kell a hímzéshez, és így sokkal rosszabb:-)
Az osztott hímzőt én gobelinre használtam, és a kedvencem az volt, amikor az osztott hímző teljes szálával lehetett varrni. Az legalább haladt.:-) A gobelinnel egy gond van. Nagyon drága. Drága az előnyomott anyag, kell 30-50 vagy még több motring fonal, és amikor készen van, akkor jön a hidegzuhany. A keretezés annyiba kerül, mint amennyit eddig ráköltöttem. Arról a sok-sok munkáról nem is beszélve. Így néhány darab után leálltam ezzel a hímzéssel. Mondjuk ebben az is segített, hogy a tűgobelint már nem láttam...

Minta a sarokban
A kedvenc felfedezésem hímzésileg a hosszúöltés volt. Na ná, hogy amikor én arra rábukkantam, akkor szűnt meg az a bolt, ahol ezt árulták. Ezért sikerült kedvezményes áron beszereznem néhány darabot, fonalat is hozzá. Ezek francia gyártmányú előnyomott kézimunkák voltak, és egy A3 méretű képet munka mellett, esténként varrva, 1 hét alatt kivarrtam.

Hosszúöltéses kép
Ez az igazi, dolgozó nőknek való kézimunka! Gyors, haladós, érdekes. Két hiba van vele. Anyagot nem lehet nálunk kapni hozzá, meg fonalat nem kapni hozzá. (Na jó, néhány előnyomott, fonallal együtt levő készlet időnként van, de az tényleg csak néhány minta. Nem a gyerekeknek kitalált, tenyérnyi változatokra gondolok.)

Pamuttal vagy gyapjúval kell varrni, de nem osztott hímzővel. Volga fonal szerűséggel, Volga is kapható még, de egy helyen egy időben max 6 színben. De ezek se azok a színek, amik kellenének éppen...
A gyapjúból egy motring 400 Ft körül van, és ez a kézimunka eszi a fonalat, bár ismerem a takarékos öltésmódot is, ami feleannyit fogyaszt, ha jó nagy öltések vannak.

Hosszúöltéses kép - keretezve, de a keret nem látszik
A hosszúöltés népszerűsítéséről nem tettem le, alternatív lehetőségek vannak az anyagra, amire varrható, és a nagy gyártók kínálatában szerepelnek a pamutfonalak is. Más kérdés, hogy hol kaphatók ezek.

A hosszúöltésnek szenteltem is egy blogot, ami a Hosszúöltéses kézimunkák címet viseli.

Nincs túl sok bejegyzés, mert nem is varrok ilyeneket mostanában, a fent már jelzett okok miatt, másrészt úgy érzem, a fontos tudnivalókat már megírtam. Több energiát nem fektettem bele, mert úgy tűnik, nem túl ismert kézimunka, kevesen keresnek rá, így nem lenne üzleti siker, ha az elején eltervezett dolgokat megcsinálnám.

Ennyit a hímzésről. Időnként majd bemutatok egy-egy hímzett munkát is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése